Prezenta propunere are in vedere elaborarea, implementarea si validarea unui algoritm numeric de mare eficienta computationala si inalta fidelitate numerica, capabil sa simuleze atât procesele de curgere fluida turbulenta din interiorul turbomotorului cât si pe cele de combustie din camera de ardere, in intreaga anvelopa a regimurilor de curgere si de ardere care pot sa apara intr-un turbomotor real.
Pentru realizarea acestui scop, proiectul isi propune o abordare moderna a problemei, utilizand cele mai recente dezvoltari ale metodologiei de calcul numeric, si anume o combinatie a metodei cu Simularea Vârtejurilor Mari (“Large Eddy Simulation” – LES) cu modelul de combustie al Amestecului cu Vârtej Liniar (“Linear Eddy Mixing” – LEM). Noua metoda propusa permite utilizarea unor mecanisme chimice de combustie oricât de complexe, singura limitare provenind din puterea de calcul disponibila.
Validarea algoritmului numeric se va face prin comparatie cu date rezultate din masuratori experimentale. Intr-o prima etapa, se vor utiliza rezultate experimentale existente in literarura de specialitate, iar ulterior se vor realiza, ca parte a proiectului, masuratori experimentale menite sa testeze si sa valideze algoritmul numeric dezvoltat.
Masuratorile experimentale vor fi efectuate valorificând baza experimentala a consortiului, care permite teste la scara reala a camerelor de ardere si a camerelor de postcombustie, cu temperatura variabila la intrare si cu o viteza a aerului mergând pâna la Mach 3. Amenajarea specifica de experimentare se va face in baza experientei, realizarilor si brevetelor acumulate de colectivul proiectului, rezultatul final urmând a fi o instalatie originala, ce se va breveta la rândul ei.
Elaborarea, implementarea si validarea experimentala a acestui algoritm numeric va permite aplicarea simularii numerice la studiul fenomenelor si proceselor care au loc intr-un turbomotor, directie de cercetare care ia o amploare din ce in ce mai mare pe plan european si mondial.
Poluarea excesiva produsa de motoarele de avion trebuie redusa drastic datorita noilor norme de protectie a mediului. In incercarea de a reduce emisiile de noxe (NOx), motoarele aeroreactoare din generatiile viitoare vor fi caracterizate de arderi cu amestec sarac (marirea raportului aer / combustibil). Aceasta imbunatatire conduce, printre altele, la un regim de combustie aflat cât mai aproape de limita de stingere a flacarii, ceea ce inseamna reducerea temperaturii la care se face arderea. In aceste conditii se micsoreaza emisiile poluate, dar apar instabilitati termoacustice. Rezonanta acustica indusa de fluctuatiile emisiei de caldura poate genera oscilatii mari de presiune in interiorul camerei de ardere. Aceste instabilitati termoacustice pot induce, pe langa cresterea emisiei sonore, chiar deteriorarea proprietatilor mecanice ale structurii.
Simularea numerica a fenomenelor care au loc in interiorul camerei de ardere a unui turbomotor a devenit, in special in ultimele decenii, odata cu dezvoltarea rapida a tehnicii de calcul disponibile, una din principalele directii de cercetare si dezvoltare in comunitatea stiintifica internationala. Tehnica simularii numerice are, comparativ cu studiile experimentale, atât avantajul costului semnificativ mai mic, cât si pe cel al multiplicarii numarului de parametrii fizici care pot fi observati si controlati simultan in cursul simularii. Totodata, simularea numerica permite fixarea unor conditii initiale si la limita complexe si perfect controlabile, lucru dificil de realizat in practica experimentala.
Consortiul va folosi direct rezultatele experimentale in programele FP7 in care sunt implicati partenerii, ca si pentru colaborari nationale si internationale viitoare. Metodica dezvoltata, ca si codul rezultat vor fi utilizate in activitatea curenta de cercetare si doctorantura, iar algoritmul si modelul functional vor fi utilizate in activitati practice de proiectare a turbomotoarelor de aviatie pe baza carora va incerca atragerea de noi programe de dezvoltare de afaceri.
De asemenea, doctoranzii de la toate institutele de invatamânt superior din tara pot beneficia de amenajarea experimentala realizata prin acest proiect in scopul elaborarii unor teze de doctorat ce abordeaza de teme de ultima ora in domeniu, precum si al unor eventuale colaborari internationale.